TRSTÍN: V kameňolome chce Alas Slovakia ťažiť ešte 48,8 roka
17.03.2008
Trstín 16. marca (TASR) - Zámer rozšíriť kameňolom v obci Trstín pri
Trnave zo súčasných 9,8 hektára na 29 hektárov a využívať ho na ťažbu 48,8 roka
ohlásila bratislavská spoločnosť Alas Slovakia s.r.o. Kameňolom, ktorý slúži
svojmu účelu už niekoľko desiatok rokov, sa nachádza asi 500 metrov od obytnej
časti obce. Samospráva chce preto zvážiť, či táto aktivita bude mať výraznejší
dopad na životné prostredie, ako je to teraz. Starostka Marta Genčúrová
uviedla, že v priebehu mesiaca sa k otázke vyjadrí obecné zastupiteľstvo a
zvolané bude aj verejné stretnutie občanov s predkladateľmi zámeru. Spoločnosť
chce začať s prácami už v roku 2009.
Zásoby dolomitového kameňa v súčasnom kameňolome vystačia podľa prepočtov
zhruba 4,5 roka, priemerná ročná ťažba by po zabratí nových plôch mala
predstavovať objem 500 tisíc ton. Celkový záber pôdy je pritom naplánovaný na
zhruba 48 hektárov, z nich treba časť odlesniť. Dolomit z Trstína sa využíva
pre stavebné účely, hlavnými odberateľmi sú stavebné firmy, betonárky,
obaľovačky a najmä Duslo Šaľa, ktoré využíva surovinu ako komponent pre výrobu
hnojív. Prácu by malo mať 28 stálych zamestnancov.
Dobývacou metódou v trstínskom kameňolome sú odstrely, ktoré sa robia v
priemere dvakrát do mesiaca. Nadmerné kusy sa ďalej rozpájajú bagrom a
demolačnou guľou. Hornina sa potom elektrickým bagrom nakladá na nákladné autá,
ktoré rozvážajú surovinu k odberateľom. A práve doprava je jedným z aspektov,
ktoré budú ovplyvňovať vyjadrenie obce k projektu rozšírenia kameňolomu. Trstín
je totiž v súčasnosti nadmieru zaťažený tranzitnou dopravou v smere na Trnavu a
v opačnom na Záhorie a Českú republiku. Predkladateľ návrhu tvrdí, že k
zvýšeniu hlučnosti by novou činnosťou nemalo prísť.
Odvoz kameniva si aj teraz zabezpečujú externí odberatelia vlastnými
nákladnými vozidlami. Využívajú sa pritom verejné komunikácie Trnava ?
Jablonica ? Senica, Pezinok ? Vrbové a Trstín ? Plavecký Peter cez Bukovú. Pri
budúcich maximálnych výrobných kapacitách by mala byť intenzita rozvozu 190
nákladných áut za deň, čo je v prepočte 19 áut za hodinu. Rozdelenie dopravných
intenzít sa predpokladá 45 percent smerom na Trnavu, 25 percent smerom na
Jablonicu a Senicu, 15 percent cez Bukovú, 10 percent na Pezinok a 5 percent na
Vrbové.