Vyhľadávam dáta ...
TLAČOVÉ ZPRÁVY / Doprava a cestovní ruch


DOPRAVA: Dôvodom na výber mýta je vytvorenie zdrojov na dostavbu diaľnic

23.03.2009

Bratislava 21. marca (TASR) ? Dôvodom pre zavedenie systému elektronického výberu mýta je vytvorenie potrebných zdrojov na urýchlenú dostavbu siete diaľnic a rýchlostných ciest.

"Ďalším dôvodom je regulácia nárastu dopravných prúdov tzv. tranzitnej
nákladnej dopravy a tiež spravodlivé spoplatnenie užívateľov priamo úmerné
prejdenej vzdialenosti a typu vozidla," konštatuje to Výskumný ústav dopravný,
a.s. V súvislosti so zdrojmi potrebnými na rozvoj cestnej infraštruktúry ústav
dodáva, že výnosy získavané v súčasnosti predajom diaľničných nálepiek
nepokrývajú výšku výdavkov v plnej miere. "Tvoria približne desatinu
vynaložených kapitálových výdavkov na spoplatnenú infraštruktúru," hodnotí
ústav.
      Na Slovensku by mal byť elektronický výber mýta sprevádzkovaný 1. januára
2010. Ako deklaroval víťaz tendra ? spoločnosť SkyToll, nevidí v súčasnosti
dôvod, prečo by sa tak nemalo stať. SkyToll má vybudovať na Slovensku satelitný
systém elektronického výberu mýta za približne 0,86 miliardy eur (26 miliárd
Sk). Zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a.s., podpísala
spoločnosť 13. januára tohto roka.
      Európska legislatíva odporúča používať jednu z nasledujúcich technológií:
mikrovlnnú, satelitnú alebo mobilnú komunikáciu založenú na štandardoch GSM. V
prípade mikrovlnného systému sa spoplatnenie vykonáva prostredníctvom
komunikácie palubnej jednotky OBU (on-board unit) vo vozidle s cestným
zariadením, ktoré je umiestnené na bráne nad vozovkou. Prejazd vozidla bránou
zodpovedá prejazdu mýtnym úsekom. Údaje sú potom vyhodnotené v centrálnom
systéme.
      Satelitný výber mýta je založený na určovaní polohy navigačnými
systémami, momentálne prostredníctvom GPS, v budúcnosti po roku 2012 systémom
Galileo. Poloha vozidla určená palubnou jednotkou OBU (on-board unit) je
porovnávaná s trasami spoplatnených ciest na digitálnej mape. Palubná jednotka
tak musí byť vybavená vhodným komunikačným prostriedkom, ktorým je GSM. Ako
vysvetlila riaditeľka tímu projektového manažmentu spoločnosti SkyToll Marion
Kollerová, informácie o polohe vozidla sú odosielané do centrálneho systému.
"Po vstupe do spoplatnenej zóny palubná jednotka zapípa a údaje sa začnú
prenášať," priblížila. Vodič si palubnú jednotku nebude musieť zakúpiť, za
zálohu 50 eur (1506 Sk) sa stane jej užívateľom.

---------------------

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.

Chcete vedieť viac

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Rýchly kontakt

Bisnode Slovensko, s.r.o.
Ľ. Stárka 2150/16
911 05   Trenčín

T +421 32 746 26 40
F +421 32 743 17 77
info@bisnode.sk

Tento web používa cookies na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a k analýze návštevnosti. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Bisnode spracúva informácie o všetkých podnikateľských subjektoch a k nim nadviazaných subjektoch v Českej a Slovenskej republike, ktoré sa na podnikateľskej činnosti týchto subjektov podieľajú. Jedná sa predovšetkým, nie však výlučne, o verejne prístupné dáta spoločníkov či majiteľov, konateľov, členov štatutárnych a kontrolných orgánov právnických osôb a zverejnené dáta iných podnikateľských subjektov, ktorým bolo pridelené IČO podľa právneho poriadku danej krajiny. Detailné informácie o spracovaní sú verejne k dispozícii na www.bisnode.cz/privacy.