Vyhľadávam dáta ...
TLAČOVÉ ZPRÁVY / Stavba vozidel


AUTO: Slovenský automobilový priemysel by sa mal rozvíjať aj v ďalších rokoch

02.12.2008

Žilina 30. novembra (TASR) - Slovensko sa rýchlo stalo Detroitom Európy. Uviedla to dnes americká agentúra AP skice o situácii tohto odvetvia v našej krajine. Na rozdiel od amerického Detroitu má však celkom iné starosti.

AP cituje generálneho manažéra Kia Motors Slovakia Jum-Bum Parka:
"Hovoríme o vytváraní pracovnych miest, nie o ich rušení". Komplex za miliardu
eur (30,13 miliardy Sk) bol v Žiline otvorený v decembri 2006."
      Podľa Márie Novákovej, generálnej tajomníčky Združenia automobilového
priemyslu SR, by sa malo odteraz do roku 2010 vytvoriť v odvetví 30.000
pracovných miest. Aj za ich účasti by sa mal slovenský automobilový priemysel
pripraviť na zaradenie vyššie stupňa.
      Je isté, že USA, Kanada, Čína, Japonsko a Rusko vyrábajú podstatne viac
automobilov ako Slovensko. Japonsko ich vyprodukovalo vlani takmer 11,6
milióna, americká veľká trojka (General Motors, Ford a Chrysler) ich dodali na
trh 10,8 milióna.
      Ale počtom malý národ, na území ktorého sa nachádza aj automobilka PSA
Peugeot Citroën a nemeckého Volkswagenu,  vyrába najviac automobilov na 1000
obyvateľov. Vlani sa ich na Slovensku vyrobilo 571.071, čo znamená, že na 1000
obyvateľov ich pripadlo 105,7. Tento rok sa odhaduje ich produkcia na 610.000.
A automobilky na Slovensku ešte stále nejdú na plný výkon.
      Analytici uvádzajú, že výrobcovia automobilov prišli na Slovensko, lebo
má lacnú pracovnú silu, nízke dane, slabé odbory, dobré diaľnice a iné
logistické prvky, strategickú polohu v geografickom srdci Európy. Je aj blízko
k rastúcim trhom Ruska, Ukrajiny a iných republík bývalého Sovietskeho zväzu.
      "To sú dôvody, prečo treba byť tam," povedal riaditeľ Centra pre výskum
automobilového priemyslu v Nemecku Ferdinand Dudenhöffer. Centrum pôsobí na
Univerzite v Gelsenkirchene.
      "Môže krajina udržať svoj úspech tvárou v tvár recesii?" Dudenhöffer je
skeptický. "Na svete neexistuje krajina, alebo výrobca automobilov, ktorý by
bol imúnny voči tejto kríze," poznamenáva riaditeľ.
      Slovensko ešte pred vstupom Do EÚ, uskutočnil bolestné reformy. Jeho
ekonomika dosahuje v Európe vysoké prírastky. Tento rok  by mal byť jej vzostup
7,4 % a predpokladá sa, že na rok to bude solídnych vyše 4 %. Od prvého januára
sa krajina stane novým členom eurozóny.
      Priemerná mesačná mzda v krajine je 650 eur (19.582 Sk), v automobilovom
priemysle je mesačný príjem 800 eur (24.100 Sk). To je len 25 % mzdy ich
kolegov v Nemecku. Pritom náklady na dôchodky a zdravotnícku starostlivosť
predstavujú len zlom výdavkov americkej Veľkej trojky.
      Toto sú všetko dôvody, ktoré objasňujú, prečo si subdodávatelia budujú
svoju sieť okolo Kie, Pegeotu a Volkswagenu. Automobilky vyprodukovali vlani so
76.000 zamestnancami hodnotu za 20,8 miliardy eur (626,62 miliárd Sk).
      Napriek tomu, že sa nad svetovým automobilovým priemyslom zbiehajú tmavé
mraky, kórejský Hyundai Motor Co. to neodradilo od otvorenia nového závodu v
moravskom meste Nošovice. Jeho výstavba stála miliardu eur (30,13 miliardy Sk).
      Peugeot Citroën uvádza, že má v úmysle vyrábať nový model C3 Picasso
výhradne len na Slovensku.
      Informovala o tom agentúra AP.

---------------------

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.

Chcete vedieť viac

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Rýchly kontakt

Bisnode Slovensko, s.r.o.
Ľ. Stárka 2150/16
911 05   Trenčín

T +421 32 746 26 40
F +421 32 743 17 77
info@bisnode.sk

Tento web používa cookies na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a k analýze návštevnosti. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Bisnode spracúva informácie o všetkých podnikateľských subjektoch a k nim nadviazaných subjektoch v Českej a Slovenskej republike, ktoré sa na podnikateľskej činnosti týchto subjektov podieľajú. Jedná sa predovšetkým, nie však výlučne, o verejne prístupné dáta spoločníkov či majiteľov, konateľov, členov štatutárnych a kontrolných orgánov právnických osôb a zverejnené dáta iných podnikateľských subjektov, ktorým bolo pridelené IČO podľa právneho poriadku danej krajiny. Detailné informácie o spracovaní sú verejne k dispozícii na www.bisnode.cz/privacy.